Thursday, October 30, 2008

Perjalanan Mengenali DIA - 1


Alhamdulillah, kami telah diizinkanNya untuk bermusafir selama hampir sebulan di bumi Eropah yang nyaman di bulan Mei yang lalu. Antara negara yang sempat di ziarahi (atau dilalui) ialah Netherland, Germany, Switzerland, Italy, Belgium dan United Kingdom.

Sesungguhnya perjalanan ini adalah perjalanan mencari dan mengenali Dia. Seluruh pelusuk alam ini adalah milikNya dan Dia sentiasa menunjukkan kebesaran, keagungan dan kesempurnaanNya melalui ciptaan-ciptaanNya yang begitu indah dan mengkagumkan.
Setiap langkah di taman tulip di Keukenhof, Netherland, membawa pandangan kami kepada ribuan warna dan bentuk bunganya yang begitu rapi dan sempurna.

Germany yang hanya sempat kami lalui dalam perjalanan dari Netherland ke Switzerland juga mempersembahkan padang-padang yang indah di sepanjang laluan lebuh rayanya.
Setelah lapan jam perjalanan kami tiba di bumi Switzerland yang terkenal dengan pergunungan Alps.

Cahaya matahari yang bersinar sebagai membawa pesanan dari An-Nuur memudahkan perjalanan kami menikmati pemandangan bumi Switzerland yang dipenuhi dengan gunung-ganang yang membiru, tasik dan sungai-sungai yang begitu jernih serta pohon-pohon pine yang menghijau. Al-Mutakabbir menunjukkan kebesaranNya...
Subhanallah..
Alhamdulillah..
Allahu Akbar!
Kepada siapa lagi harusku bersujud kalau bukan kepada Mu..

No comments: