Tuesday, April 14, 2009

Biarpun Kecil

Seorang anak kecil mencuci kasut di tepi jalan mengucapkan salam kepada seorang pemuda dengan ucapan "Assalamualaikum". Pemuda tersebut, seorang bekas paderi dari Eropah begitu tersentuh hatinya dengan kesederhanaan dan ketulusan ucapan itu. Peristiwa itu menjadi bibit permulaan yang telah membawa beliau ke sebuah perjalanan panjang yang berakhir dengan pengislamannya.

Pemuda itu, Idris Tawfiq(foto kiri), kini adalah seorang pendakwah terkenal yang menyebarkan Islam ke seluruh dunia.
Merenung kembali peristiwa bertemu anak kecil di Mesir yang memberi salam kepadanya, beliau mengatakan, "Anak kecil itu pasti terkejut apabila bertemu Allah nanti...di samping segala amalan baik dan buruk yang akan dibacakan kepadanya nanti, dia akan mengetahui bagaimana ucapan tulusnya itu telah menjadi pemangkin yang membawa ramai orang kepada Islam."

Sebuah ucapan yang sepontan namun begitu tulus dari hati berupaya menyentuh hati yang lain. Amalan yang kecil, tetapi membawa kesan berganda. Ucapan yang membawa ganjaran yang berterusan, terus menerus...
Setiap kali Idris Tawfiq menyampaikan dakwahnya, membuka hati-hati yang di dalam kegelapan kepada cahaya Islam, setiap kali itulah anak kecil itu mendapat bahagian pahalanya. Begitulah maksudnya apabila dikatakan bahawa apabila sesaorang itu mendapat hidayah hasil 'usaha' kita, ianya lebih baik dari seluruh dunia dan isinya.

Sebuah tindakan, perlakuan, tuturkata, pandangan mata bahkan ekspresi wajah yang kita pamerkan terhadap sesaorang tidak boleh diambil ringan.
Barangkali ianya boleh menjadi titik permulaan untuk sesuatu yang begitu bermakna samada baik atau buruk.
Barangkali ianya membawa kesan berpanjangan yang mana kita akan sentiasa menerima sahamnya di sepanjang hayat.
Beruntunglah jika saham itu adalah berbentuk pahala, namun alangkah ruginya jika saham itu berbentuk dosa.

Pada suatu hari apabila mulut kita ditutup tidak diizinkan berbicara lagi oleh Yang Maha Adil, pada ketika itu akan dapat kita saksikan satu demi satu, apakah yang telah kita lakukan dan kesannnya terhadap diri kita dan orang lain.
Ketika itu akan dikira semuanya, pahala dan dosa, ganjaran dan balasan.

Biarpun kecil, setiap amalan akan dikira dan dibalas. Penghakiman oleh Yang Maha Adil bersaksikan anggota tubuh kita sendiri.
Biarpun kecil, adakalanya amalan itulah yang akan menyelamatkan kita dari azab yang pedih.
Janganlah malu melakukan perkara kecil kerana bimbang tidak dihargai orang.
Jangan dipandang ringan amalan yang kecil kerana yang penting ialah ketulusan hati melakukannya.
Mulakan lah dengan yang kecil, asalkan ianya membawa ke syurga.

No comments: